Een parkeergarage waarvan de eerste verdieping omgezet kan worden in een beurshal. Voor RAI Amsterdam is het parkeergebouw dat momenteel aan de A10 wordt gebouwd, de ideale mix van meer parkeerruimte en congresruimte in een. Nog enkele weken en dan wordt het multifunctionele parkeergebouw in gebruik genomen.
Tom Huybregts, projectmanager bij Bosman Bedrijven, noemt het nieuwe multifunctionele parkeergebouw voor RAI Amsterdam een hoogstandje op alle vlakken. Van ontwerp tot uitvoering. “Het is een bijzondere opdracht voor Bosman Bedrijven. Installatietechnisch moet met andere normen rekening worden gehouden om de eerste verdieping van het parkeergebouw om te kunnen toveren tot een congres- of beurshal. We hebben bijvoorbeeld enorme luchtbehandelingskasten geïnstalleerd die ervoor zorgen dat de juiste klimaatcondities bereikt kunnen worden. Ook de brandbeveiligingsinstallaties en de geluidstechnische omstandigheden spelen meer dan gebruikelijk een rol vanwege het multifunctionele karakter.”
Constructie
Het parkeergebouw wordt 30 meter hoog en levert 1.000 extra parkeerplaatsen op. De multifunctionele laag is met in totaal 2.800 vierkante meter een welkome aanvulling op de huidige beurs- en congresruimte van RAI Amsterdam. Het gebouw is vanaf het eerste moment volgens het BIM-principe opgezet en wordt van daaruit bouwtechnisch uitgerold. “Op de eerste verdieping wordt de hele constructie gedragen door acht middenkolommen”, vertelt Robin Berenschot van bouwbedrijf Aan de Stegge Twello. “Om dit te realiseren hebben we twee stalen vakwerkspanten geplaatst op de derde verdieping. Elk vakwerkspant bestaat uit drie delen met een gewicht van 37 ton per deel, die in het werk aan elkaar zijn gelast. De eerste verdiepingsvloer bestaande uit 72 centimeter beton, kan 30 kilonewton per vierkante meter belasting aan, waarmee deze verdieping een multifunctionele functie heeft voor RAI Amsterdam.”
Eyecatcher
Met name de twee wokkels aan de buitenzijde naar het ontwerp van Mels Crouwel van architectenbureau Benthem Crouwel Architects, zijn echte eyecatchers. De ledlijnen, in de sponning van de vloer van beide wokkels worden door Bosman Bedrijven geïnstalleerd. Voor Aan de Stegge Twello was zowel de engineering als de montage van deze twee uitgangen een mooie uitdaging. Berenschot: “Niks is recht aan de wokkelvorm. Toch moet het aanzicht overal hetzelfde zijn, zodat de cirkel mooi rond is.” Om de wokkels staande te houden, is in de wokkels per verdieping een vloer gemaakt die de prefab elementen aan elkaar verbindt. De eerste wokkel is inmiddels gereed en ook de tweede wokkel is binnenkort klaar. Het multifunctionele parkeergebouw wordt in augustus gebruiksklaar opgeleverd aan RAI Amsterdam.