Als je ruim 40 jaar middenin de technische praktijk staat, heb je op zijn zachts gezegd wel wat technische kennis weten te vergaren. Collega Karel Verwoerd is dan ook een vat vol kennis. Als 18-jarige jongen begon hij bij Frans Bosman Elektra in Soest en is nooit meer vertrokken. Nu Karel bijna de 61 aantikt, maakt hij nog “even” de overstap van servicemonteur op de afdeling Technisch Beheer naar Paneelbouw.
Het was november 1978. Karel weet het nog goed.” Ik werd door een goede vriend van mijn oom getipt om eens langs te gaan bij de zaak van Frans Bosman. Toen nog op de Birkstraat in Soest. Ik was nog niet zo lang klaar met mijn technische opleiding aan de sbbo – het latere lts – en op zoek naar een baan. Iedereen in de regio wist dat de zaken goed gingen bij Frans Bosman. Met nog geen 30 man in dienst was er werk genoeg. Samen met mijn vader ging ik erheen en ik kon meteen aan de slag. Werkte je hard en kon je goed met de andere collega’s overweg, dan mocht je blijven. Zo simpel was het.”
Spannende tijden
Karel groeide in de jaren erna in zijn vak als monteur. Van de tijd dat je nog met kwartjes in je zak naar de telefooncel liep, naar de zaak belde en informeerde wat het volgende project was. Tot de tijd dat het bedrijf groeide naar ruim 230 man personeel. “We raakten in een stroomversnelling waarin de projecten steeds groter en groter werden. Ik stuurde als leidinggevend monteur grote projecten aan op Amsterdam-Zuidoost. Het was een spannende tijd met een groter team en meer verantwoordelijkheid. Door je ervaring en door erover te brainstormen met je mensen, kon je slimme oplossingen bedenken om bijvoorbeeld anders te bouwen en zo tijd en dus ook kosten te besparen. Je was zo goed als je team.”
Een echte troubleshooter
En toen, toen het lichaam niet altijd meer meewerkte, kwam de overstap van leidinggevend monteur naar servicemonteur op de afdeling Technisch Beheer. Een enorme omschakeling. “Op de bouw was ik gewend om productie te draaien. De snelheid zit erin en je staat middenin de techniek. Daar hield ik echt van. Het voelde in eerste instantie heel vreemd om de overstap te maken naar service monteur. Nu bezien is het de beste beslissing ooit geweest, want dit is mijn mooiste tijd tot nu toe gebleken. Dat had ik van tevoren nooit kunnen bedenken. Als servicemonteur ben je een echte troubleshooter. Je denkt in scenario’s en oplossingen. Het moment dat je dan de storing weet op te lossen voor de klant, dat geeft echt een magisch gevoel. Daar haal je zo ontzettend veel voldoening uit.”
Een nieuwe uitdaging
Die voldoening hoopt Karel ook te halen uit zijn volgende carrièreswitch binnen het bedrijf. Sinds een paar weken staat hij als paneelbouwer op de bouwplaats in Amersfoort te sleutelen aan de nieuwe verdeelkasten voor onze utiliteitsprojecten. Ook deze nieuwe uitdaging treedt Karel met een open houding tegemoet. “Ja, ik lever wat in op mijn vrijheid nu ik niet meer dagelijks in de auto zit en onderweg ben van de ene naar de andere locatie. Ik zie dus echt wel de voordelen van het werken op kantoor. Voor mij is dit fysiek minder belastend. Op een gegeven moment moet je gewoon realistisch zijn. Ook ik word ouder en daar moet je slim mee omgaan.”
Meegaan met de tijd
Rustiger aan doen betekent zeker niet dat Karel duimen hoeft te draaien, want er staat een hele reeks orders te wachten. Gelukkig kan hij rekenen op zijn collega en goede vriend Jeroen Bos die al ruim 28 jaar paneelkasten bouwt voor Bosman Bedrijven. “Als ik terugblik op de afgelopen veertig jaar is dat uiteindelijk de reden dat je bij een organisatie blijft; de gezelligheid en de sfeer onderling met je collega’s. Dat is zo ontzettend belangrijk. Wat ik ook kan waarderen is dat we als organisatie door de jaren heen altijd zijn meegegaan met de tijd. We durven elke keer weer een nieuwe uitdaging aan te gaan. Dat was al zo in de tijd van Frans Bosman Elektra en dat is nu nog steeds zo.”